Verfen in het weekend! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Marieke Bezuijen - WaarBenJij.nu Verfen in het weekend! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Marieke Bezuijen - WaarBenJij.nu

Verfen in het weekend!

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

03 Februari 2008 | Ghana, Kumasi

03-02-2008
26-01-2008
Vanmorgen staan we vroeg op, om naar Cape Coast te gaan en vanuit daar naar Accra. In Cape Coast nemen we eerst een ontbijt, bij een super lieve vrouw op straat. Zijn hier al een paar keer eerder geweest, onder andere met mijn ouders. We gaan natuurlijk niet alleen terug omdat de vrouw zo aardig is, maar ook omdat het ontbijt overheerlijk is. Getoast brood, ommelet en gesmolten kaas. Dit hebben we nog nergens anders gevonden in Ghana.
Daarna op naar Accra, normaal reizen we met de Trotro, maar hebben gehoord dat er een American bus rijdt, die veel sneller gaat dan de Trotro. Dit moeten wij natuurlijk uitproberen. De 'bus' (14 personen)ziet er om te beginnen al hartstikke luxe uit. De banken zitten heerijk zacht, eindelijk niet het gevoel op een houten plank te zitten en airco! De reis gaat zoals beloofd ook aardig sneller en voor we het weten zijn we in Accra. Vanuit hier door naar Akosombo. Dit wel weer met de gewone Trotro. We hebben al een hostel geboekt hier, de vorige keer dat we hier waren met mijn ouders. De man herkent ons nog en krijgen een kamer.
Snel omkleden en een zwembad opzoeken, we hebben het namelijk erg warm. Na een middag heerlijk vertoeven bij het zwembad en eten in het restaurant daar, gaan we weer terug naar het hostel. Een koude douche en daarna heerlijk slapen.

27-01-2008
Vandaag gaan we de boottrip van MV Dodi Princess mee. Na het ontbijt vertrekken we met de taxi naar het vertrekpunt. Het is een grote boot met 2 verdiepingen en zelfs een klein zwembadje aan boord! De boot vaart over het voltameer en legt halverwege de tocht aan op Dodi Island, hier kun je dan een half uurtje rondlopen. Onderweg krijgen we ook een lunch. Al met al heerlijk genieten en relaxen.
Om 4 uur komen we weer aan 'land'. De taxi die ons vanmorgen heeft heengebracht, staat weer netjes op ons te wachten. 's Avonds lekker eten aan de rand van het voltameer en nog wat lezen in bed.

28-01-2008
Na rustig ontbeten te hebben weer terug naar Accra. Hier gaan we langs bij Syto om ons paspoort op te halen. Ons plan is namelijk om 3 weken rond te reizen in 4 andere landen van West-Afrika. Het paspoort ligt netjes op ons te wachten en het visum is geregeld. Op naar de ambassade van Burkino-Faso, we willen informeren hoe het zit met het visum van dat land. Het blijkt dat we hier een multiple visum voor nodig hebben, aangezien we meerdere keren het land in en uit gaan. Dan gaat bij ons een lichtje branden, wat voor visum hebben we eigenlijk voor Ghana. Ja hoor, een single visum. Betekend dus dat als je eenmaal het land uit gaat, er niet meer in komt. Wij weer terug naar Syto om te vragen of dat nog veranderd kan worden. Dit zou met veel moeite wel kunnen, maar zou lang duren en kunnen dan dus niet zaterdag 2 febr weg, wat in onze planning lag. Nadat Renate en ik overlegd hebben, hebben we besloten het reizen te laten en nog wat langer van Ghana te genieten. Wel erg jammer, maar op dit moment de beste beslissing.
Omdat we nog wat tijd over hebben, gaan we nog naar het Cultureel Centrum. Hier worden we natuurlijk weer helemaal overstelpt met Ghanesen die hun spullen willen verkopen. Op een gegeven moment toch echt niet leuk meer, dus gaan maar weer.
's Avonds voor de laatste keer met Renate's moeder uit eten en dan zetten we haar af op het vliegveld. Wij gaan door naar de American bus, die ook van Accra naar Kumasi rijdt. We vertrekken om 19.00 uur en zijn om 23.00 uur in Kumasi. Te laat voor Renate om terug te gaan naar Offinso, dus ze blijft gezellig bij mij slapen.

29-01-2008
Na een beetje uitgeslapen te hebben gaan we de stad in. Even post kijken, geld wisselen, internetten en lekker eten. Daarna gaat Renate weer terug naar Offinso en ik naar mijn eigen huisje.

30-01-2008
Op naar de school, heb de kids erg gemist dus heb er veel zin in! De kinderen zijn ook dolblij om mij weer te zien. Mary komt even later en is zoals altijd weer super blij dat ik er weer ben. Ook is te erg blij met het nieuws dat ik toch niet ga reizen, dus nog een paar weken extra bij haar ben. Doet me nog meer beseffen dat ik echt de juiste keuze heb gemaakt! Verder weer dezelfde dagindeling, samen naar de markt, koken en het eten uitdelen. 's Middags, bij de middagslaap van de kinderen worden de matrassen neergelegd. Wat ziet dat er een stuk beter uit! De kinderen zijn er ook helemaal blij mee! Mary vraagt of ze ook een keer bij Renate's project kan kijken. Na met Renate overlegd te hebben, kan dit morgen wel. Rond 4 uur neem ik afscheid van de kids en ga naar huis.

31-01-2008
Om 10 uur zouden we vertrekken naar Renate. Dit wordt uiteindelijk door veel oponthoud 11.30. Bij Renate krijgen Mary en haar man een rondleiding, eten wat en vertrekken dan weer. We moeten namelijk nog de stad in om meer leer te kopen. Er zijn 3 matrassen niet gedaan, omdat het leer op was en Mary had nog 4 oude matrasjes waar nog geen leer omzit. Ik koop nog eens 27 yard leer, wat zeker genoeg is. Daarna ga ik naar huis om wat klein spul te wassen. Dacht ik, helaas is er geen water. Een groot probleem op dit moment in heel Kumasi, nergens is water.

01-02-2008
Vannacht kwam mijn gastvader 2 emmers water op mijn kamer brengen, heeft hij toch nog ergens wat kunnen vinden! 's Ochtends dus eerst maar even douchen. Daarna naar school. We brengen de matrassen en het leer weg en er wordt beloofd dat het dezelfde dag nog klaar is. 's Middags kopen we verf, we gaan morgen namelijk de school verfen. Ik laat Mary de kleuren uitkiezen. 2 Grote blikken geel op waterbasis en 2 kleinere blikken bruin/roodachtig. Dit zijn de kleuren van de scholen hier.
Rond half 4 ga ik naar huis, heb wat water overgelaten vanmorgen dus kan nu wel wassen! Rond half 6 komt Renate bij mij, ze gaat me morgen helpen met verfen.

02-02-2008
We hebben om 8 uur afgesproken met Mary bij de school. Mary komt iets later, maar kunnen dan snel beginnen. Eerst de papieren van de muur halen, de muur een beetje schoon vegen en verf mengen. Naar mijn idee erg veel water en weinig verf. We beginnen met geel, de hele school van binnen. Daarna alleen de bovenkant nog een keer met geel, omdat het de eerste keer niet goed dekte en de onderkant met bruin. Aangezien we genoeg verf hebben, nemen we de buitenkant ook mee. De verf droogt wonderbaarlijk snel, dus zijn rond 4 uur klaar met de binnen en buitenkant. Het resultaat is erg mooi, het lijkt nu tenminste echt op een schooltje en niet alleen een grijs hok met wat houten bankjes erin. Mary is ook helemaal in haar nopjes en bedankt me wel honderd keer. We hebben erg hard gewerkt vandaag, dus hebben wel een drankje verdiend vinden wij. Mary en de man die geholpen heeft nemen we ook mee. Daarna nemen we afscheid van Mary en gaan Renate en ik nog naar Ice Cream Inn, waar we een heerlijk softijsje voor onszelf kopen. We proberen vanuit daar direct een taxi naar mijn huis te nemen, de eerste 2 vragen naar ons idee veel te veel, 5 cedis terwijl wij max 3 willen betalen. Bij de derde hebben we meer geluk, hij vraagt uitzichzelf in 1 x maar 2 cedis! Vol verbazing dat het toch ook echt zo gemakkelijk kan stappen we in.


  • 03 Februari 2008 - 15:24

    Inge:

    hey lieverd!
    Leuk verhaal weer!:D
    ik ben al het aftellen hoor... nog 6 weekjes....!!! hahaha
    wat ontzettend tof dat je hebt kunnen helpen om de school op te knappen! geeft vast een erg voldaan gevoel!!
    ik bel je zo wel ff!!!!

    hvj! kusje ing

  • 03 Februari 2008 - 19:21

    Koen:

    Beste Marieke,

    Ik lees en reageer niet zo vaak, echter wanneer ik dan ook lees, zoals nu,dan is et zeer boeiend om tt lezen en haast door iemand anders geschreven, zoveel maak je mee. We zijn dit weekend nog bij jullie in Westerbork geweest. Je vader heeft er voor de kinderen een leuk weekend van gemaakt, maar weet ook weer dat het veel energie kost.

    Ik hoop je snel weer te zien.

    Vr gr,

    Koen

  • 03 Februari 2008 - 19:41

    Teddy:

    He Lieverd,
    Leuk om te lezen dat er ook American bussen rijden in Ghana! En wij hebben maar zitten hobbelen in die v.... tro-tro's. Toch heb ik nog hele goede herinneringen over aan onze reis door Ghana. Ik zie de hotels en plaatsen waar jullie met Roelina geweest zijn zo weer voor mij. Het is te ver weg anders zou ik ook weer eens gaan ontbijten bij die Ghanese mevrouw die zo'n overheerlijk ontbijt maakt. En dat gewoon in een standje op straat. Ik ben heel benieuwd hoe de school er nu uitziet? Ik neem aan dat je foto's hebt gemaakt. Want al die gulle gevers aan je project willen straks natuurlijk wel het resultaat zien. Nu nog een opknapbeurt voor het school busje, dan kun je straks met een gerust hart afscheid nemen. Gaan jullie nog een keer naar een wedstrijd van de Afrika cup? Zeker nu de finale nadert worden de wedstrijden steeds spannender neem ik aan.

    Veel liefs en een dikke kus,

  • 03 Februari 2008 - 19:58

    Ies:

    Top zeg, met één dagje werk zo'n verschil kunnen maken voor Mary. En wat zullen de kids maandag opkijken......

    Weet niet of je ook SMS'jes terug kunt ontvangen. Maar dank voor je SMSje afgelopen zaterdag, echt een verrassing.

    Liefs, Ies

  • 04 Februari 2008 - 19:18

    Joke Marree:

    Hoi Marieke,

    Jij laat in ieder geval je sporen na in Ghana.Leuk te lezen dat de school zo opgeknapt is.Heeft dit ook z'n weerslag op de motivatie van de "leerlingen"iets van hun leven te maken,voor zover mogelijk tenminste?Je zult er vast ook nog wel eens naar terug gaan,zo enthousiast schrijf je over het land en de bevolking.
    Pas nog even goed op jezelf,ondanks je opspelende peristaltiek.

    Hartelijke groeten van Joke en "haar"boys.

  • 04 Februari 2008 - 20:47

    Johan De Vries:

    jammer van die reis maar je komt vast nog wel terug in afrika en dan die gekleurde school; lijkt mij prachtig die gele outfit misschien moet je toch een ander beroep kiezen heb vorige week je ouders nog gesproken zij zijn ook erg onder de indruk van wat jij daar allemaal voor elkaar bokst perfect
    p.s. ghana zit in de halve finale

  • 05 Februari 2008 - 18:29

    An Dré En Ineke:

    Lieve Marieke,

    Wat heb jij toch een geweldige tijd in Ghana. Het zal wel moeilijk worden om weer in Nederland te wennen als je over 6 weken terug komt en dan bedoel ik het weer en het gestresste leven hier. Wat goed dat jij je zo inzet om het schooltje er leuk uit te laten zien, op deze manier vergeten de kindertjes jou niet gauw. Volgens mij ga je nog wel een keer terug. En al die leuke verhalen kun je wel gaan bundelen en uitgeven. Zoek maar een uitgever op als je terug bent.
    Nog een hele leuke tijd daar.
    Knuffel van André en Ineke

  • 06 Februari 2008 - 14:54

    Truus Bezuijen Utr:


    Lieve Marieke,

    Wat lees ik met plezier je mooie verhalen.Ik was blij dat je weer wat leuke dingen meemaakt na die ervaring bij de bevallingen,wij kunnen ons dat bijna niet voorstellen
    Heel knap zoals je bezig bent,hoelang blijf je nog in Kamusi?
    Geniet nog maar lekker en alle respekt voor jou.

    Lieve groeten Truus

  • 06 Februari 2008 - 15:12

    Roelina:

    ja je moet wel op de centjes blijven letten behalve als je koekjes van de Aldi tegen komt ha ha. Het gebouw is vast mooi geworden ik wou dat ik even stiekum kon kijken en je bent gelukkig weer topfit hoorde ik van renate.trouwens veel plezier bij de africa cup wordt vasr erg gezellig hopen dat Ghana in de finale zit groetjes Roelina

  • 06 Februari 2008 - 20:32

    Auke En Bertha:

    Marieke

    Dat was weer genieten een mooi verhaal. Leuk dat je allemaal dingen kunt doen in de school voor Mary en de kinderen, als je weg bent zullen ze nog vaak aan je denken en dat is toch een fijn gevoel.

    Wat gaat de tijd weer snel inderdaad nog een week of 5-6 dan zit je hier weer in ons koude kikkerlandje, maar dat zal ook wel weer zijn mooie kanten hebben.

    Marieke maak er maar weer wat van, wel jammer dat je de andere landen niet meer bezoeken kan maar wie weet ga je nog een keer in herkansing.

    Heel veel groetjes van Bertha en Auke.


  • 07 Februari 2008 - 10:57

    Harmina:

    Wel jammer voor jullie dat jullie de maand rondtrekken door alle omstandigheden moeten laten vervallen. Mar je hebt deze week al erg nuttig besteed door de school een nieuw verfje te geven. Kan me voorstellen, dat ze daar erg blij mee waren. En wat kan dan zo'n soft ijsje lekker zijn he? En helemaal ook nog omdat het bijna nergens is te krijgen. Maar je verhaaal is weer erg mooi om te lezen. Nog een paar weekjes en dan zit het er al weer op.

  • 12 Februari 2008 - 12:33

    Willeke:

    hoi marieke
    ik vond het gewendig dat jullie de school hebben gedaan met verf dat ik zie de gezichtjes al voor mij ik ben bij voor de kinderen dat iets gebeurd ga zo door met je werk dat wou ik even zeggen
    de groetjes van willeke brouwer

  • 12 Februari 2008 - 15:20

    Renate:

    eyey

    al druk bezig je verhaal aan het schrijven van deze week...zal er misschien al wel opstaan. maar nog niet.
    ik werk het een andere keer bij. dus had tijd voer dus dacht zal ff op je site kijiken.

    tot vrijdag

    liefs renate

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Hallo allemaal! 14 oktober ga ik voor 5 maanden naar Ghana!! Dat duurt nog even maar heb toch alvast mijn profiel aangemaakt! Ik ga in Ghana eerst 4 maanden vrijwilligerswerk doen en daarna nog een maandje rondtrekken! Liefs mij

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 24367

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: