Een verrassend weekje - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marieke Bezuijen - WaarBenJij.nu Een verrassend weekje - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marieke Bezuijen - WaarBenJij.nu

Een verrassend weekje

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

09 November 2007 | Ghana, Accra

09-11-2007
Om te beginnen zal ik een poging doen wat vragen te beantwoorden.
Het weer hier is erg warm, ik denk elke dag zo rond de 35, 40 graden. Hoeveel precies weet ik niet, want elke keer als ik vraag hoeveel graden het is, krijg ik als antwoord, wij hebben hier geen graden, het is hier altijd warm. Soms is er een briesje, erg aangenaam! 's Nachts koelt het wel wat af, maar niet heel veel. Ik slaap met een ventilator aan op me kamer, anders is het haast niet uit te houden. Behalve als het 's avonds flink heeft geregend (dat doet het nog af en toe) dan koelt het wel wat meer af.
Kumasi is de grootste stad van Ghana, op Accra na. Er wonen ongeveer 2,5 miljoen mensen. Dit is de laatste jaren erg gestegen, doordat mensen van het noorden naar Kumasi kwamen voor werk (vooral verkoop). Hierdoor slapen er heel veel mensen op straat, als je 's avonds een ritje door de stad zou maken, zou je veel mensen op de stoep zien liggen. Niet alleen oude zielige mannetjes, maar ook moeders met hun baby.
De auto's hier rijden op benzine, gas of diesel. Gas is het goedkoopste, maar doordat veel mensen naar gas zijn overgestapt verschilt dit niet heel veel meer. De lucht is hier zeker heel erg vies, uit de meeste auto's komt echt een zwarte rookwalm. Heel smerig.
Verder heeft Kumasi de grootste openluchtmarkt van West-Afrika! Hier moet je echt niet alleen heen gaan, het krioelt er van de mensen en je zou echt verdwalen. De buitenwijken van Kumasi zijn over het algemeen wat rustiger dan de binnenstad. De wijk waar ik in woon bijvoorbeeld, is aardig rustig en ik kan 's avonds veilig alleen over straat lopen.
Het adres waar je post heen kan sturen staat in mijn eerste of tweede verhaal. Heb hem zo niet bij de hand.

04-11-2007
Vandaag zondag, Renate heeft bij mij geslapen en heb haar rond 3 uur uitgezwaaid. Bij thuiskomst vertel ik mijn vader dat ik thuis in het ziekenhuis werk op de kraamafdeling en dat ik hier misschien ook wel zo iets wil doen. Hij zal kijken of hij wat voor me kan regelen.
Even later komt de pastoor langs met zijn vrouw. Het blijkt dat die vrouw werkt in het ziekenhuis op de kraamafdeling, hoe toevallig! Nadat mijn vader heeft uitgelegd dat ik dat werk ook in Nederland doe, ben ik direct uitgenodigd om maandag bij het ziekenhuis langs te gaan om aan de dokter te vragen of ik daar mag werken.
Mijn gastvader gaat weg met de pastoor en zijn vrouw en vraagt of ik mee wil. Dit lijkt mij wel leuk dus ga ik mee. We gaan naar een tante van mijn gastvader, zitten hier even en dan staan ze op. Voor mijn gevoel gaan we, dus sta ik ook op, maar nee hoor, we beginnen een bidsessie. Na dit is het wel tijd om te gaan.

05-11-2007
We hebben afgesproken om 7.00 bij de pastoor thuis. Mijn gastvader brengt mij hierheen. Nadat we de pastoor hebben opgehaald, rijden we naar het ziekenhuis. Hier aangekomen blijkt de dokter nog niet gearriveerd, dus gaan we eerst weer naar huis en wordt mijn gastvader gebeld als de dokter in huis is.
Om kwart voor 9 vertrekken we weer naar het ziekenhuis. Ik wordt meegenomen naar een man, hij vraagt of zegt niks tegen mij, maar zegt in het Twi dat het oke is dat ik hier kom werken. Al snel wordt ik voorgesteld aan mijn nieuwe 'collega's'. Wat ik zie, ik kijk mijn ogen uit. Je hebt 2 ruimtes, die met elkaar verbonden zijn door een open deur. In de ene ruimte staan 3 bedden, waar de vrouwen op kunnen liggen als ze weeen hebben, in de andere ruimte staan 4 'verlosbedden'. Voor zover je dat verlosbedden kunt noemen. Het is nog even rustig, dus mag ik beginnen met de ramen te lappen. Als ik daar mee klaar ben, komt er een vrouw binnen, het lijkt erop dat ze het erg moelijk heeft, dus ik denk, leuk dat wordt vast een bevalling! De vrouw wordt naar de verlosruimte gestuurd, hier moet ze zelf heen lopen met een plastic zeiltje. Dit zeiltje moet ze zelf op het bed leggen en dan op bed klimmen. Nog geen 5 minuten later is er een kind. Dit ging echt heel snel. De baby wordt direct in een soort van wiegje gelegd, wordt verder niks mee gedaan, niet afgedroogd of wat ook. Als de vrouw verder helemaal klaar is, binnen een half uur, loopt ze zelf naar een andere ruimte, waarna de baby gewassen kan worden. De baby wordt grondig geschrobt, gewogen en in een witte doek aan de moeder gegeven. Heel bijzonder allemaal. Verder blijft het rustig vandaag, maar heb al genoeg indrukken opgedaan.

06-11-2007
Vandaag weer naar het ziekenhuis, gisteren vertelden ze dat ik een uniform zou krijgen, maar als ik hier om vraag weet niemand ergens van. Het is iets drukker vandaag, er liggen 3 vrouwen in de 'weeenruimte'. Er komt nog een blank meisje binnen, ook een verpleegkundige vertelt ze, uit Engeland. Zij zit hier nu 3 weken, en vertelt dat het er soms echt schokkend aan toe gaat. We hoeven nog niet veel te doen. Dan komt er een vrouw binnen met haar baby, 1 dag oud. Aan mij wordt gevraagd of ik ook kan piercen. Nee zeg ik, snap nog niet goed waarom ze dat vragen, maar al snel is duidelijk dat de baby van 1 dag oud oorbellen krijgt. Dit gaat op zo'n barbaarse manier, de oorbellen worden er gewoon met de blote hand doorheen gedrukt. Dit gaat met veel gekrijs natuurlijk, heel zielig. Verder zie ik weer een bevalling, mag ik een baby schrobben en wordt mij gevraagd of ik de volgende bevalling zelfstandig wil doen. Dit lijkt mij nog niet zo'n goed idee. Rond 2 uur verlaten we het ziekenhuis.

07-11-2007
Vandaag weer naar school, heb het zo geregeld dat ik maandag en dinsdag in het ziekenhuis werk en de rest van de week op school. Om 11 uur vertrek ik richting stad, want Renate komt. We gaan stof kopen en echte Afrikaanse kleren laten maken! Nu komen we wel op die grote drukke markt, maar Renate heeft iemand mee genomen van haar werk, dus die weet precies de weg. Na de stof te hebben gekocht gaan we naar de zus van diegene. Zij zal onze kleren maken. Volgende week vrijdag zou het afzijn, ben erg benieuwd!

08-11-2007
Vandaag weer naar school, eindelijk een hele dag! De kids zijn blij me te zien. Ga weer naar de markt met Mary, we kopen voor 1 keer plantain (soort banaan) voor de kinderen. Hebben ze een keer wat anders. Hier zijn ze natuurlijk helemaal blij mee!

09-11-2007
Vandaag naar Offinso, het dorpje waar Renate zit. Ik vertrek rond kwart voor 9 uit Kumasi en kom rond kwart voor 10 aan in Offinso waar Renate me staat op te wachten. Ik ga zo haar project bekijken en morgen gaan we naar het apenpark, nog 100 kilometer verder dan Offinso.

  • 09 November 2007 - 11:35

    Rene:

    Ik wordt echt jaloers op je meid !! Een dikke kus

  • 09 November 2007 - 11:43

    Bertha:

    Wat een verhaal en je hebt het voor elkaar, je komt nog terug als verloskundige, wordt je collega van Sluimer, Paulsen en de andere gynacologen. Geweldig je blijft ons verbazen met al de dingen die je beleefd als je het zo leest is het niet te begrijpen, maar wel leuk om te volgen.
    Marieke we wensen je weer een hele fijne week en zien weer uit naar de volgende belevenissen.

    Gisteren (donderdag) heb ik een broodje gegeten bij je moeder, was heel gezellig ze heeft het al leuk voor elkaar.

    Groetjes van Bertha en Auke.


  • 09 November 2007 - 11:56

    Roy:

    Hey Miekje,

    Wat weer een verhaal! Mooi dat je nu in een ziekenhuis werkt bij de verloskundigen. Hopelijk vind je daar snel je plek. Lijkt me echt appart hoe het daar allemaal gaat zo als je dat verteld. Ik kijk uit naar je volgende verhaal. Spreek je snel weer.

    Dikke kus Roy

  • 09 November 2007 - 12:07

    Roel:

    Hey Marieke,

    Hoe issie? Mooie verhalen!!!

    Die ervaringen die je daar nu op doet, die pakken ze je nooit meer af.
    Het werk dat je daar doet past volgens mij ook heel goed bij jou...

    Geniet ervan, en doe je ding!

    X Roel

  • 09 November 2007 - 12:21

    Inge:

    mopje!!!!
    leuk man dat je nu ook in het ziekenhuis werkt! zal wel heel anders zijn!
    ik mis je echt ontzettend.... heb je nodig :)
    Dikke kus ing
    ik bel je snel!!!

  • 09 November 2007 - 17:35

    Harmina:

    Hallo Marieke
    Nou dat is ook apart zeg, vraag je je vader er na, dat je het werk wat je deed , ook wel graag daar wil gaan doen. En dan komt de pastoor met zijn vrouw, die in het ziekenhuis werkt, en dan ben je er de volgende dag al. Maar je ziet daar inderdaad ook hele rare dingen. Is wel een aparte ervaring, alles bij elkaar. Nou ik ben benieuwd hoe jullie kleding wordt, die voor jullie wordt gemaakt. En wat leuk, dat jij en Renate elkaar elke week nog zien. Nou ik vind het heel boeiend om je verhalen te lezen.

    Groetjes harmina.

  • 09 November 2007 - 18:19

    Dick En Hanny:

    He Miekie,
    Wat een belevenissen deze afgelopen weken.Ik denk dat je ogen en oren te kort komt.Volgens mij heb je het daar reuze naar je zin of begin je Nederland toch wel te missen af en toe.Wat geweldig dat je je beroep als verpleegkundige daar op de kraamafdeling kunt uitoefenen.Straks willen ze je daar nog houden als vroedvrouw. Met jouw opleiding en ervaring weet je vast meer dan een dokter daar.Zijn de babytjes ook zo schattig als hier .Koffiebruin natuurlijk.Een ding is zeker deze ervaringen kan niemand je meer afpakken al zal het best wel eens moeilijk zijn.
    Wat zal jij alles hier extra waarderen als je weer terug bent.Liefs en groeten Dick en Hanny

  • 09 November 2007 - 21:00

    Harry En Marlies:

    Hallo lieve Marieke
    Wat een leuke verhalen schrijf je toch. Het is allemaal niet te geloven als je dat leest van die verloskunde daar. Hoe maak je je eigen verstaanbaar, spreken ze daar ook Engels?
    Je kunt als je terugkomt wel een boek schrijven met al je ervaringen. Zondag zie ik papa want dan heeft oom Jan een feestje. Zal dan vast nog meer van je horen.
    Oom Harry zal ook nog een stukje schrijven want die is veertig jaar geleden ook in Accra geweest en heeft daar zelfs in een ziekenhuis gelegen.
    Maar hij moet even de goede inspiratie krijgen zegt hij.
    Als ik die temperaturen lees, kun je je dat niet voorstellen, hier stormt en regent het al de hele dag en de winterjassen zijn ook weer uit de kast.
    Als we het zo volgen krijgen we het gevoel dat je steeds beter je draai gaat vinden. Het is natuurlijk hartstikke leuk dat je af en toe met je vriendin op stap kunt gaan.
    Lieverd tot de volgende mail en pas goed op jezelf

    liefs
    Oom Harry en tante Marlies

  • 10 November 2007 - 08:24

    Geke:

    Hoi Marieke,

    Als ik het zo lees vermaak jij je ook nog prima! Leuk dat je in de weekenden nog dingen samen kunt doen met Renate.

    Veel plezier dit weekend!

    Groetjes Geke

  • 10 November 2007 - 12:56

    Sander En Bianca:

    Hey meisie,

    Wat super leuk dat je op de 'kraamafdeling'zit. erg leuk dat je het zo mooi weet te combineren met de school.
    Zo te lezen heb je het er wel naar je zin.
    T is denk ik wel fijn dat Renate er nog is. Ook al 'woont'ze ni vlak bij. Zo kun je toch nog eens Nederland praten.
    Hoe gaat het trouwens met je Engels. Kun je je daar een beetje mee redden??

    Ik ben erg benieuwd naar de kleren die je laat maken. Kan er niks bij voorstellen.
    jammer dat je nog geen computer hebt gevonden voor je fotocamera. maar we wachten af. Er komt er vanzelf wel een. En anders zien we het allemaal als je weer terug ben.

    We kijken uit naat je volgende verhaal.
    Werkse meisie.

    Dikke kus en knuff van ons allebij.

  • 10 November 2007 - 14:49

    Anniek:

    Hee meisje!!
    Ik heb nog niet de tijd gehad om al je verhalen te lezen, maar wat ik lees klinkt enorm indrukwekkend!!
    Wat een andere cultuur he? Lijkt me heel gek om daar in terecht te komen. Zo'n andere wereld dan in Nederland!!

    Heel veel succes!! Wanneer kom je precies terug??
    Heb je ook een site met foto's?

    Ik kom 31 januari terug. Gaan we dan gauw een keer afspreken hoor! Ben benieuwd naar je verhalen!!

    Liefs Anniek

  • 11 November 2007 - 13:21

    Ro:

    hee meissie
    hoe is het ?
    ik heb je gister proberen te bellen want ik heb je nieuwe nummer
    maar kreeg geen gehoor
    hoe issie verder met jou?
    leuk zeg dat je op een kraamafd werkt nu!
    nou meis ik spreek je snel en ik hoop dat ik je binnenkort ff aan de lijn heb, ik zou het van de week nog eens proberen!!
    dikke kus Ro

  • 12 November 2007 - 08:40

    Marjan:

    hoi Marieke

    Wat een verhaal zeg, het gaat allemaal wel wat anders als hier.
    Het ga je goed en geniet ervan.
    Liefs Marjan

  • 12 November 2007 - 13:43

    Willeke:

    hallo marieke

    ik zit aan jou te denken hier is koud en regen je ben vast lekker bruin ik vind je verhalen leuk om te lezen ik heb een beetje druk gehad met lidia verjaardag zaterdag is ze 13 geworden de groetjes van fam brouwer

  • 13 November 2007 - 08:49

    Vera:

    Altijd heel erg leuk je verhalen te lezen. Wat een ervaring!

  • 14 November 2007 - 08:44

    Brenda En Erwin :

    Lieve Marieke
    Wat fijn voor je dat je nu ook in het ziekenhuis werkt. Geweldig man dat je het voor mekaar hebt gekregen.
    Het gaat daar wel anders aan toe dan hier maar wel erg indrukwekkend.
    Leuk voor je dat je renate ook nog elk weekend ziet en dat je dan gewoon nederlands kunt gaan praten.
    Je maakt veel mee en ik wacht op je volgende belevenissen want super hoe jij alles op schrijft.
    Meid doe kalm aan en geniet er ook van.
    Liefs Brenda en Erwin en een dikke knuffel van onze meiden.

  • 15 November 2007 - 20:19

    Wilma:

    Hey Marieke, eindelijk heb ik je site gevonden! Wat heb je al een boel beleefd! Leuk zeg, dat je nu op een kraamafdeling mag werken. Ze zijn vast erg mooi, die kleine zwarte kindjes.

    Wij hebben afgelopen weekend het feeste van Sandra gehad. Vanmorgen is ze erg dapper in het vliegtuig gestapt en ik weet zeker dat ze een super tijd tegemoet gaat!

    Meid, geniet van alle dingen en ik hou je site in de gaten. Liefs wilma

  • 16 November 2007 - 10:38

    Truus Bezuijen:

    Lieve Marieke,

    Eerst even je grote zus gemaild en nu jij.Zo te lezen(wat een lust is)gaat het goed met je en zijn we een beetje bij je.Ook fijn dat je daar iemand hebt die je kent.Geniet van de warmte want hier is koud,maar ook dat is gezond.Let goed op je eten hoor we willen je gezond en wel terug.Zondag papa gesproken en vind het prachtig om met kerst bij je te zijn.
    De koffer is vol anders zou ik wel even om een hoekje willen kijken.Blijf het goed maken.

    Lieve groeten Truus

  • 16 November 2007 - 13:50

    Tineke Hut:

    hoi Marieke, wat een belevenissen zeg, ik vind het erg leuk voor je, als je terug komt maar eens kijken of er een plekje in de maatschap van de gynaecologen voor je is. Het gaat er wel heeeel erg anders aan toe als hier maar dat was wel bekend he , je moet er maar niet te diep over nadenken, jij kunt het toch niet veranderen, maar wel je liefde en verpleegkundige zorg aan geven. Mijn oudste dochter gaat in februari naar Suriname voor 5 maanden stage in Paramaribo in de gevangenis, lijkt me erg spannend, heb haar je site laten lezen en getipt om ook iets dergelijks op te zetten want het is erg leuk voor thuis om je verhalen te lezen, nou meid ik wens je veel goede bevallingen, en pas goed op je zelf!! liefs Tineke Hut C0 WZA

  • 16 November 2007 - 15:36

    José En Nova:

    Hoi Marieke.
    eindelijk ook een berichtje van ons. Met veel belangstelling lees ik je verhalen. Hier gaat het leven ook gewoon door en dan is het haast niet te geloven dat jij daar zit.Dat je daar zo in een andere wereld leeft. Nova zegt steeds Marieke is in Afrika maar wat dat is snapt ze natuurlijk niet. Ik heb veel respect voor dat je dit allemaal doet en wil doen. Ik begrijp dat je nu je draai wel een beetje hebt gevonden. Hier maken we ons druk om sinterklaas en dat soort flauwekul. Ik ben benieuwd of deze ervaring jouw ook zal veranderen. Dat kan haast niet anders. Zet 'm op!!!!
    Hier is verder alles goed.

    Groetjes en een dikke kus van José en Nova

  • 16 November 2007 - 21:57

    Ro:

    heeejj meiss
    Echt heeeel leuk dat ik je weer gesproken heb!!!!!!!!!
    de tijd gaat snel voor je het weet ben je weer thuis :D
    maar eerst nog lekker genieten daar he!!!! fijn dat je het er zo naar je zin hebt!!
    maak er nog maar een leuke tijd van!!
    en ik bel je snel weer..!!
    dikke kus veel liefs

  • 21 November 2007 - 16:47

    Johan De Vries:

    wat wordt dat kleine meisje snel een grote vrouw .daar mag wel heel veel,arme baby

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Hallo allemaal! 14 oktober ga ik voor 5 maanden naar Ghana!! Dat duurt nog even maar heb toch alvast mijn profiel aangemaakt! Ik ga in Ghana eerst 4 maanden vrijwilligerswerk doen en daarna nog een maandje rondtrekken! Liefs mij

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 24372

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: